Vardag och hälsa

Visste du redan att Sverige är sämst i Europa på att tillgodose sina passioner och välmående? Vad är det som kommer i vägen? Sorgligt nog så är det ju tyvärr jobbet. Inte bara är det passioner och drömmar som får lida, ibland också familjer. Denna obalans i livet är nämligen den största hälsorisken vi i Sverige lider av just nu. Detta leder nämligen till fler sjukskrivningar än vad man skulle kunna tro vårt sjukvårdssystem klarar av. Du kanske inte tror att detta kommer drabba dig? Kruxet är att faktiskt inte många har kunnat ana vad som väntar dem, innan de redan gått in i väggen. För att hålla din hälsa vid liv längre, har vi tagit fram några vägledande råd för dig att kika på.

Ut och motionera

Att motionera skapar efter ett tag lyckohormoner. Genom att springa regelbundet kan du alltså få kroppen att producera samma hormoner som motarbetar depression. Du håller alltså din hjärna i balans och håller ditt immunsystem starkt. Självklart är detta även bra för att sänka kolesterolnivåer och annat som gynnas av daglig motion.

Jobba mindre

Den som uppfann en arbetsdag mellan 9 till 5 hade nog inte hand om familj, ett socialt liv, ett hem att städa själv och måltider att laga. Livspusslet är inte hälsosamt. Livet skall inte vara ett svårt pussel. Mycket går att göra lättare om man drar ner på jobbet. Går detta? Det kan varmt rekommenderas.

Ta inte allt på så stort allvar

Principer, regler och rutiner är bra. Men det skall inte gå till en överdrift där allt måste gå enligt ett strikt schema. Försök strunta i saker ibland. Det kan vara skönt att koppla bort från stress och måsten ibland. Försök hitta en egen nivå av ”viktighet” för dig själv för att bedöma hur viktigt det är att låta sig stressas. Mindre stress – lättare liv.

Ta hand om dig själv och unna dig saker

Vet du vad som kan vara bättre än några luncher ute per vecka? Hjälp hemma. Stressnivån ökar ju mer saker man har att bolla i huvudet. Hjärnan lär sig att aldrig koppla av. Eliminera så många bollar som möjligt. Exempelvis kan städhjälp vara en bra idé så slipper du oroa dig för hur dammet och tvätten samlas hemma på en hög.

Lyssna på kroppen

Kroppen varnar i förtid när den håller på att ta slut på energi. Lyssna på signaler som sömnsvårigheter och koncentrationssvårigheter. Lätt till gråt kan även vara ett tecken på utmattning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *